14de plaats, Lier
Kruimelpad
‘Brussels Helps’: veel helpende handen maar gebrek aan bekendheid
‘Brussels Helps’, het online platform dat vrijwilligers in contact brengt met Brusselaars die hulp zoeken ten gevolge van de coronamaatregelen, noteerde sinds de lancering 272 hulpvragen en 2.345 registraties van vrijwilligers die hulp aanbieden. Dat blijkt uit cijfers (datering: eind april 2020) die Vlaams parlementslid Annabel Tavernier (N-VA) opvroeg bij Vlaams minister voor Brussel Benjamin Dalle (CD&V). Tavernier: “Het aantal registraties van vrijwilligers is hartverwarmend. Maar het aantal hulpvragen blijft wellicht te beperkt in vergelijking met de ongetwijfeld vele reële noden in Brussel in deze coronatijden. We willen kwetsbare Brusselaars zo veel mogelijk helpen en bereiken.”
Online hulpplatform
‘Brussels Helps’ is een drietalig (Nederlands, Frans en Engels) online hulpplatform dat in de context van de coronacrisis werd opgericht door de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC), in samenwerking met onder meer de Vlaamse overheid, de Franse Gemeenschapscommissie (COCOF), Bruzz en Muntpunt. Het platform verbindt Brusselaars die hulp zoeken met een vrijwilliger die het beste aan die hulpvraag kan tegemoet komen.
‘Brussels Helps’ behandelde sinds de lancering 272 unieke hulpvragen, waarvan 252 hulpvragen van individuele burgers en 20 hulpvragen van organisaties. De meest gestelde vraag is hulp bij het doen van boodschappen (112 aanvragen), gevolgd door het maken van mondmaskers (107), het voeren van een telefoongesprek (35) of vragen om een doorverwijzing naar professionele hulpverlening, welzijnszorg, strijkhulp, een computerherstelling of een andere dienst (40). De meeste hulpvragen kwamen uit de gemeenten Brussel (32 hulpvragen), Ukkel (28) en Schaarbeek (26).
Voor het beantwoorden van de hulpoproepen registreerden 2.345 vrijwilligers zich al op ‘Brussels Helps’. De meeste vrijwilligers wonen in de gemeenten Brussel (357 registraties), Elsene (284) en Schaarbeek (220). Er kwamen 117 registraties van vrijwilligers die niet in één van de negentien Brusselse gemeenten wonen. De populairste manieren om hulp te bieden zijn het doen van boodschappen (830 kandidaatstellingen), het uitlaten van de hond (829) en naar de apotheek gaan (770).
Gebrek aan bekendheid
Vlaams Parlementslid Annabel Tavernier evalueert de cijfers: “’Brussels Helps’ is een positief initiatief dat mensen bij elkaar brengt. Het aantal ingetekende vrijwilligers is hartverwarmend, maar er is duidelijk nog een probleem met het bereik en de bekendheid van het platform. Het bereiken van kwetsbare Brusselaars, vooral offline, vormt dus een uitdaging. Daarom is het van groot belang dat alle partners die betrokken zijn bij de werking van ‘Brussels Helps’ in de komende weken en maanden extra aandacht hebben voor het bereiken en ondersteunen van de meest kwetsbare Brusselaars. Zo komen de vele vrijwillige handen die zich spontaan hebben aangeboden ook terecht waar het nodig is.”
Broodzakkenactie
Brussels parlementslid Cieltje Van Achter kaartte de problematiek van het bereik al meermaals aan in de Raad van de VGC: “Het is belangrijk dat de Brusselaars weten waar ze met hun noodvragen terecht kunnen. Ik vroeg vandaag opnieuw aan het VGC-College welke stappen al werden ondernomen om de bekendheid van het platform te vergroten. VGC-Collegelid Pascal Smet kondigde aan dat hij ‘Brussels Helps’ zal promoten via 110.000 broodzakken, die verdeeld zullen worden over 220 bakkers. Er werd hier een budget van ongeveer 15.000 EUR voor vrijgemaakt. Dat is een stap in de goede richting om meer mensen offline te bereiken. Ik ben alvast benieuwd naar het effect van deze actie.”